Het winterpaleis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Cees Taal - WaarBenJij.nu Het winterpaleis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Cees Taal - WaarBenJij.nu

Het winterpaleis

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cees

21 November 2011 | Nederland, Amsterdam

Aan de rand van Lhasa , gebouwd op de helling van een berg ligt het potala, het winterverblijf van de daila lama. Het potala is in twee fases gebouwd. Het eerste in 637 door songsten gampo en het tweede door de vijfde daila lama. Songsten Gampo bouwde het paleis in de richting van China omdat zijn echtgenote een dochter was van de Chinese keizer en heimwee had.  Het is een imposant wit en rood bouwwerk van dertien etages hoog en dient o.a. als eerbetoon aan boedha en de reïncarnaties daarvan. Het potala herbergt een overweldigende hoeveelheid aan diverse boeddhistische schatten. Het potala bestaat uit minimaal duizend vertrekken waarvan de meesten gesloten zijn. Op dit moment zijn ongeveer vijftig vertrekken voor het publiek toegankelijk. Vanuit alle windstreken komen boeddhisten naar het potala om hun pelgrimage te voltooien. Hele volksstammen trekken met een linksgaande beweging om het potala heen, gebruikmakend van Gebedsmolens en het prevelen van gebeden. Ik vind het  moeilijk om de leeftijden van de Tibetanen in te schatten maar sommige bedevaartgangers zijn al op zeer hoge leeftijd. Het potala steekt scherp af tegen de besneeuwde bergtoppen en de blauwe lucht op de achtergrond. Veel heb ik over het potala gelezen en gezien en nu sta ik aan de voet ervan. Het maakt een diepe indruk op me. We gaan door massieve toegangspoort naar binnen. Buiten mag er gefotografeerd en gefilmd worden maar binnen absoluut niet. Het plein waar ik aan wordt met regelmaat gebruikt voor bijeenkomsten en religieuze vieringen. Aan het eind van het plein is een steile trap zichtbaar die uit drie gedeeltes bestaat. Het moede gedeelte is afgesloten met allerlei kleurige lappen stof. Deze trap wordt door de lama's gebruikt. Links en rechts kunnen de bezoekers naar binnen. Nog nooit in mijn hele leven ben ik op een plaats geweest die zo authenthiek is als hier. We gaan van de ene ruimte naar de andere ruimte en krijgen veel informatie over de verschillende verschijningsvormen van de boedha 's . Duidelijk wordt al snel dat het Tibetaanse boedhisme bestaat uit diverse invloeden van buitenaf. Invloeden vanuit India en China maar ook geënt op de authentieke Bohn stroming uit Tibet zelf. Roodkappen, geelkappen, zwartkappen en klooster geënt op de monniken van de witte grond. Hoe meer ik hoor hoe complexer het wordt. Toch ben ik het meest onder de indruk van de plaats zelf. Ik voel de geschiedenis tot in mijn vezels. Elke bocht die ik omga ontwaar ik nieuwe boedha 's in verschillende vormen, gevaarlijk uitziende demonen, draken, graftomben van daila lama's.het ene nog mooier dan de ander. Langs al deze verschijning vormen van het Tibetaanse boedhisme  trekken de pelgrims,hun gebeden murmelend en gebedsmolen draaiend. Bij elk beeld worden bankbiljetten in openingen gestopt. Vaak mensen die arm zijn en hun hele leven erop gehoopt hebben naar Lhasa te kunnen gaan om deze pelgrimage te kunnen maken. Ze doen het met een toewijding en overgave die mij zeer raakt. Ook later in het Jokham klooster in de nabijheid van het Potala zie ik dezelfde devotie, toewijding en overgave.  Het bezoek aan het Potala zal ik nooit meer vergeten. Ik ben een zeer speciale ervaring rijker.

  • 21 November 2011 - 09:54

    Piet En Elly:

    Indrukwekkend al om te lezen. Wat een fantastische reis!! We zijn erg benieuwd naar foto's.
    Mistige groeten uit Leerdam.

  • 21 November 2011 - 10:23

    ARNOLD HENDRIKs:

    Wat zal jij bij terugkomst veel te vertellen hebben, maar geniet de komende 12 dagen nog maar volop.

  • 21 November 2011 - 13:13

    Mina Didi:

    Wat mooi geschreven.
    Tashi Delek Mina Didi.

  • 21 November 2011 - 13:25

    Beste Vrienden:

    Het plaatsen van foto's is tot nu toe bijna niet mogelijk. Ik haal de schade nog wel in hoop ik.
    Bedankt voor de leuke reacties

  • 22 November 2011 - 19:10

    Ingrid Vos:

    Wij zijn heel benieuwd naar je verhalen en foto's. Bijzonder om op deze manier je reis een beetje mee te maken. Doe voorzichtig, geniet en kom heelhuids weer terug. Dikke X van je nichtje.

  • 23 November 2011 - 08:22

    Cees Taal:

    Beste Mina Didi,
    Dank voor je leuke reactie.
    Cees

  • 23 November 2011 - 12:16

    Mia Wijgers:

    Namaste Cees,

    Ik geniet van je reisverslagen. Ik kan me zo goed voorstellen wat je voelt, ervaart en ziet.
    Het is zo'n bijzonder land en bevolking. Je moet het ervaren!
    Geniet ervan en kom gezond weerom.

    Tashi Delek
    Mia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

Lieve vrienden Voor mij is schrijven een goede manier om mijn gedachten te ordenen en de door mij opgedane ervaringen tijdens mijn reizen in woorden en beelden te vatten. Op 11 november om 11.00 uur's avonds, vertrek ik met mijn goede vriend Wim voor een reis van ruim drie weken naar Nepal en Tibet. Dat moet gezien het tijdstip een vrolijke reis worden. Middels dit blog wil ik iedereen die geïnteresseerd is in de gelegenheid stellen mij te volgens tijdens mijn reis. Het doel is om mijn, uit talloze boeken en gesprekken opgedane westers romantisch beeld van Tibet, te toetsen aan de realiteit. Vandaar de door mij gekozen naam van de reis...Het Tibet van de geest. Cees Taal

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 37978

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 03 December 2015

Nepal

11 November 2011 - 03 December 2011

HetTibet van de geest

10 Juli 2009 - 30 Juli 2009

Matagalpa

Landen bezocht: