Namaste - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Cees Taal - WaarBenJij.nu Namaste - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Cees Taal - WaarBenJij.nu

Namaste

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cees

20 November 2011 | Nepal, Kathmandu

Wat mij opvalt is dat de Nepalezen in zijn algemeenheid bijzonder vriendelijk en toegankelijke mensen zijn. Overal waar je komt wordt je begroet met het bijna devote gebaar van de samengevouwde handen gekoppeld aan het vriendelijke woord Namaste. In het begin voelde ik enige gene , door middel van hetzelfde gebaar , mijn dank over te brengen, maar ondertussen is dit volledig over. Ik draai er mijn hand niet meer voor om. Ik breng volleerd mijn handen bij elkaar en merk dat ik zelfs ondertussen al zo ver ben dat ik  een lichte buiging maak.
Ik voel me erg thuis in Nepal en dat is belangrijk. ik ben ver weg van huis en voor het eerst zolang weg zonder Alma en dat is bijzonder. Vooral de wijze waarop Rhamani en Hira de gids met ons omgaan is plezierig en zorgt er  voor dat we ontspannen onze reis kunnen maken. Met Hira hebben we afgesproken dat hij ons na onze ontdekkingen in Tibet bij de grens weer ophaalt en onze gids blijft voor de resterende dagen in Nepal. Hira is een uitermate vriendelijke jongeman. zijn leeftijd schat ik in de dertig. Hijzelf woont een kilometer of 10 buiten Kathmandu maar zijn familie woont op het platteland. Hij werkt als gids voor Himalayan rock en is vaak van huis. Met regelmaat doet hij de annapourna trekking en dat is minimaal 21 dagen lopen door de meest fantastische natuur die er maar te vinden is. Hira heeft een vrouw en twee kinderen en kan met het gidsen redelijk in zijn levensonderhoud voorzien. Nepal is een zeer arm land met veel werkeloosheid. het hebben van een baan is belangrijk en Hira vertelt dat hij het gidsen voor toeristen met veel plezier doet. Als zoveel arme landen heeft  Nepal nauwelijks een middenklasse en moet het ook vooral van de toeristen hebben. Ik zag tijdens de busrit een levensgroot reclamebord met daarop de slogan : "Ondersteun het toerisme"  Toerisme is werk, werk is geld, geld is geluk. Toerisme is geluk. Of het zo echt werkt weet ik niet maar ik kan me wel voorstellen dat toeristen graag gezien worden. Gisteren ben ik met Hira in een taxi naar het echte centrum van Kathmandu geweest om een cardreader te kopen om mijn fotos te uploaden. Je moet je voorstellen dat de gemiddelde weg in kathmandu amper 4 meter breed is en dat een continue stroom van voetgangers ,waaronder kinderen en bejaarden, maar ook scooters, taxi,'s en motoren zich in beide richtingen begeven. Het was werkelijk een geschenk van Visnu dat we niet iemand doodgereden hebben. Op mijn vraag of er niet veel dodelijke ongelukken gebeuren keek de chauffeur mij heel schaapachtig aan. Overigens had hij wel een hele batterij aan afbeeldingen van godheden, gebedssnoeren en een heuse mini hindoetempel op zijn dashbord geschroefd. Dat stelt waarschijnlijk mijn vraag aan hem in een wat ander daglicht. Na een cardreader te hebben gescoord zijn we lopend terug gegaan naar het hotel. Bijna op elke hoek van de straat staat een boedhistische of hindoeïstische tempel. Op mijn vraag hoeveel tempels er in Kathmandu zijn antwoord Hira dat dit er meer dan 5000 zijn. Tijdens het lopen valt het me op dat  bij elke tempel die hij  passeert heel even, bijna ongezien,de tempel aanraakt en vervolgens een gebaar naar zijn borst en voorhoofd maakt. Ongeveer 85 procent van de Nepalezen is hindoeïstisch, 10 procent is boedhistsich en de rest moslim of christen. Het geloof speelt een diep gewortelde rol in de Nepalese samenleving.

  • 20 November 2011 - 17:21

    Mina Didi:

    Namaste Cees,
    Ik ben een anonieme lezer van je verhalen. Ik ben heel vaak in Nepal geweest,heb er ook gewoond en gewerkt en af en toe lees ik waar ben je nu verhalen van mensen die een mooi verhaal kunnen schrijven.
    Ik wens je heel veel plezier in Tibet. Tibet stond nog hoog op mijn verlanglijstje (heb ik Kathmandu in het Tibetaanse vluchtelingen kamp gewerkt) maar inmiddels ben ik invalide dus dat zit er helaas niet meer in.
    Groet Mina Didi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

Lieve vrienden Voor mij is schrijven een goede manier om mijn gedachten te ordenen en de door mij opgedane ervaringen tijdens mijn reizen in woorden en beelden te vatten. Op 11 november om 11.00 uur's avonds, vertrek ik met mijn goede vriend Wim voor een reis van ruim drie weken naar Nepal en Tibet. Dat moet gezien het tijdstip een vrolijke reis worden. Middels dit blog wil ik iedereen die geïnteresseerd is in de gelegenheid stellen mij te volgens tijdens mijn reis. Het doel is om mijn, uit talloze boeken en gesprekken opgedane westers romantisch beeld van Tibet, te toetsen aan de realiteit. Vandaar de door mij gekozen naam van de reis...Het Tibet van de geest. Cees Taal

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 38122

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 03 December 2015

Nepal

11 November 2011 - 03 December 2011

HetTibet van de geest

10 Juli 2009 - 30 Juli 2009

Matagalpa

Landen bezocht: