Zonsopgang boven de Himalaya - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Cees Taal - WaarBenJij.nu Zonsopgang boven de Himalaya - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Cees Taal - WaarBenJij.nu

Zonsopgang boven de Himalaya

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cees

27 November 2011 | Nederland, Amsterdam

Vannacht hebben we in het gyang-gyan hotel In tsigatse overnacht. Een gewoon hotel aan de rand van de stad dicht in de buurt van het klooster dat we gaan bezoeken. Dit hotel geeft me een beter gevoel dan het wat Maoïstische geval waar we gisteren sliepen, alhoewel hier bijna niets werkt. Het vragen of er internet aanwezig is in het hotel is het intrappen van een open deur. Het sowieso  vinden van internet in tsigatse is een mijl op zeven. Dat maakt maar weer eens pijnlijk duidelijk hoe afhankelijk ik ben van alle moderne snufjes zoals internet, iphone en ipad. In Nepal ben ik mijn iphone kwijtgeraakt in de bus van jomsom naar beni. Een wijze les. Het bezoek aan de stupa is net als alle andere bezoeken weer een bijzondere ervaring. De stoepa is gebouwd in de veertiende eeuw door een lokale monnik en herbergt in  totaal 100.000 afbeeldingen van de boedha. Daarnaast bestaat de stupa uit vier etages. Verschil met andere stupas is dat deze van binnen te bezichtigen is en bestaat uit 77 tempeltjes. Op de vier windrichtingen staan wat grotere tempels met daarin levensgrote boedhabeelden. Boeddha's  van het verleden, boeddha's van de toekomst, boeddha's van de wijsheid en boeddha's van de leegte.er zijn zoveel boedhhas als er mensen zijn. Ieder mens heeft de mogelijkheid in zich tot boedhha te worden. Ook deze stupa is het ultieme doel van veel pelgrimgangers uit de verschillende streken van Tibet. Veel pelgrimgangers komen hier maar eenmaal in hun leven en willen naast deze stupa ook andere bedevaartsoorden zoals het joghang en het Potala bezoeken. Vaak zijn het arme mensen van het platteland met weinig tijd en geld en hebben hier hun hele leven naar toe geleefd. Veel pelgrimgangers lijken dan ook wel haast te hebben wat weer in tegenstelling lijkt met hetgeen het boedhisme predikt. De houten trappetjes in de stupa, die van de ene etage naar de andere leiden, zijn bijzonder smal en donker. Vele mensen staan zich dan ook te verdringen om naar boven en naar beneden te gaan en geeft mij maar vooral Wim een bijzonder opgesloten gevoel. Ook hier zijn weer mensen van allerlei leeftijden. Ook mensen op zeer hoge leeftijden worden deze trappen opgesleept want anders kan ik het niet omschrijven. Alle pelgrimgangers bezoeken de 77 kapelletjes en offeren geld. Voor elke boedha 1 yuan. De boedhist gaat er vanuit dat elk offer in dit leven in een volgend leven dubbel zoveel oplevert. Elke pelgrimerende Tibetaan offert tijdens zijn pelgrimsreis heel wat yuans. Een goede investering in de toekomst maar ook wel wat in strijd met de boeddhistische principes om opportunistisch gedrag zoveel mogelijk te voorkomen. De rondgang linksom langs alle beelden en afbeeldingen is bijzonder. Vanaf de vierde etages heb ik een prachtig uitzicht over Het oude gedeelte van de stad en aan de achterkant zicht op de berg waar het klooster ligt. Veel pelgrimgangers trekken als een eindeloos lange kolone mieren de steile berg op. Veelal gekleed in monnikspij of traditioneel Tibetaanse kleding. Aan welke kleding men draagt kan men zien uit welke streekvan Tibet men komt . Vrouwen zijn vaak in lange donkere kleding gestoken met om het middel een kleurige riem, bewerkte zilveren gesp of sjerp, de diepzwarte haren vaak op het hoofd gevlochten versierd met felgroene of blauwe edelstenen. Mannen dragen vaak een lange donkerbruine mantel met een bontkraag met om het middel een riem, soms afgemaakt met een grote leren muts van vossenbond. Veelal draait men in de rechterhand  een gebedsmolen en prevelt men "ohm mani padme hum". Vanaf de bovenste rand van de stupa kijk ik uit over de met zon overgoten stad en het berglandschap en doe me tegoed aan de warme zonnestralen. Een rust daalt over me neer. Bijna prevel ik ohm mani padme uhm maar dit gaat me toch iets te ver.

  • 27 November 2011 - 16:55

    Ben:

    Ik denk dat je Wim dit stukje niet moet laten lezen........
    Overigens drinken echt Boeddhisten Lhasa bier.

    Ik lees je verslagen met veel genoegen. Ik word steeds jaloerser...... Mis jullie ook.

    Groetjes Ben Adem in en adem uit en let op het piepen!


  • 27 November 2011 - 19:29

    Els R.:

    Heftig , ik laat mijn hart toch maar hier kloppen...

  • 28 November 2011 - 10:02

    ARNOLD HENDRIKs:

    Boedha Cees,
    "ohm mani padme hum" Syndion.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

Lieve vrienden Voor mij is schrijven een goede manier om mijn gedachten te ordenen en de door mij opgedane ervaringen tijdens mijn reizen in woorden en beelden te vatten. Op 11 november om 11.00 uur's avonds, vertrek ik met mijn goede vriend Wim voor een reis van ruim drie weken naar Nepal en Tibet. Dat moet gezien het tijdstip een vrolijke reis worden. Middels dit blog wil ik iedereen die geïnteresseerd is in de gelegenheid stellen mij te volgens tijdens mijn reis. Het doel is om mijn, uit talloze boeken en gesprekken opgedane westers romantisch beeld van Tibet, te toetsen aan de realiteit. Vandaar de door mij gekozen naam van de reis...Het Tibet van de geest. Cees Taal

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 38014

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 03 December 2015

Nepal

11 November 2011 - 03 December 2011

HetTibet van de geest

10 Juli 2009 - 30 Juli 2009

Matagalpa

Landen bezocht: