New international barber and haircut shop - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Cees Taal - WaarBenJij.nu New international barber and haircut shop - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Cees Taal - WaarBenJij.nu

New international barber and haircut shop

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cees

18 November 2011 | Nepal, Kathmandu

Vandaag zijn we weer in Kathmandu aangekomen uit pokhara. Pokhara is een oase van rust vergeleken bij Kathmandu. Hira onze gids had twee tickets geregeld in de lijndienst naar Kathmandu. Een redelijk luxe bus met voldoende been ruimte en vering, vooral dat laatste was een verademing. Tot twee maal toe had de Nepalese organisatie erin voorzien een tussenstop te maken. Een compleet Aziatisch buffet kreeg je voorgeschoteld. Rijst, dimsum, vis, eieren, hamburgers of iets wat er op leek, noedels, diverse soorten stoofvlees. En dat smorgens om 10 uur. Gelukkig voor mij werd het om een uur nog een keer herhaald. Dat zie ik het Nederlands openbaar vervoer nog niet snel doen. Nu moet ik wel eerlijk zijn dat de reistijden er ook wel naar zijn. Hier praat je niet in kilometers maar in reisuren of soms reisdagen. Door het raam van de bus naar buiten kijkend zie ik een lange onafgebroken rij van minuscuul kleine winkeltjes waar lokale Nepalezen hun nering hebben. Soms wat verder van de weg af maar vaak ook boven op de zeer drukke weg. Vrachtwagens, bussen, motoren en taxi's denderen aan een stuk door vaak grote wolken dieselwalm achter zich uitbrakend. Om acht uur vertrokken we en om vier uur komen we aan. Een reis van exact acht uur met inbegrip van twee maal een half uur pauze. Wim en ik hebben een druk schema. Morgen vertrekken we naar Lhasa. Het vliegtuig vertrekt om twaalf uur. Dat betekent acht uur opstaan, ontbijten en om kwart over negen naar het vliegveld. We hebben de permits, visa en andere reis bescheiden ontvangen en hira brengt ons weg. In Lhasa worden we opgepikt door een tibetaanse gids en chauffeur. De vriendelijke juffrouw van Himalayan rock drukt ons nog wel op het hart dat we geen compromiterende vragen moeten gaan stellen in de openbaarheid aan de gids want daar brengen we hem mee in de verlegenheid. Het kan zijn dat er zich in de nabijheid chinese politie in burger bevindt en dat zou gevangenisstraf op kunnen leveren. Ook moeten we ervoor zorgen geen boeken of afbeeldingen van de daila lama bij ons te hebben. Onze bagage wordt namelijk doorzocht. Ik weet niet hoe ik me bij dit alles ga voelen maar dat merk ik vanzelf. Ik heb ervoor gekozen naar Tibet te willen om deze ervaringen mee te maken. Morgen zal ik het weten. Vanavond wil ik nog even laten scheren want een beetje goed voor de dag komen bij het Chinese leger kan geen kwaad. Ik zag dat er in de straat van het hotel een kapper zat en loop naar binnen. Het etablissement heet the new international barber and haircut shop. Hello sir, you want haircut sir. No sir, thank you but i would like you to to shave my beard. Ah sir, special service for you. Please sit down. In mijn onnozelheid ga ik zitten en wat er toen gebeurde kan ik niet na vertellen. Een kappertje van een jaar of achtien begon me met doeken, spuiten, schuim en vlijmscherpe messen te bewerken en scheerde me tot driemaal toe zo glad als een biljartbal. Daarna gaf hij me een hoofd, nek, schouder en rugmassage die ikmin geen jaren zo lekker had gehad. Hij klopte , stompte, duwde en prikte over mijn hele lijf. Hij trok aan mijn armen en hing aan mijn vingers alsof het een lieve lust was. Waarschijnlijk voelde hij nogal wat blokkeringen in mijn chakras want hij wist van geen ophouden. Uiteindelijk was hij klaar en vroeg ik een beetje timide wat hij er voor wilde hebben. What you want sir , zei hij droogjes. Kijk, daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren, niks geen klanttevredenheidsondzoeken en prijs vergelijkingen. Nee, boter bij de vis. Ik betaalde hem waarschijnlijk tien keer zo veel als dat hij normaal waarschijnlijk had gekregen maar dat interesseert me geen reet. Ik vond het heerlijk. Nog een laatste dienstmededeling. In Lhasa is wel internet maar in de rest van het land waarschijnlijk veel minder. Het kan zijn dat de stroom van berichten stokt maar dat is niet anders.

  • 18 November 2011 - 19:17

    Carry:

    Cees, jouw beschrijvingen zijn zo hilarisch dat ik onder de tafelzilver van het lachen. Groeten uit Israël, van Ans en carry

  • 18 November 2011 - 20:13

    ARNOLD HENDRIKs:

    Schitterend verhaal Cees. Die kapper heeft aangevoeld dat je morgen naar Tibet gaat en dat het belangrijk is om daar zo ontspannen mogelijk aan te komen. Heel goede vlucht morgen.

  • 19 November 2011 - 12:33

    Paul:

    Mooie verhalen Cees, en hoewel ik hier de verlichting naar believen aan of uit kan zetten, ben ik toch wel een beetje jaloers.

  • 19 November 2011 - 16:27

    Ben:

    Je hebt toch geen vlees gegeten in de bus????? Zo ja, berg je dan maar vast.. begin dan maar in te ademen en uit te ademen.
    Je zal hier waarschijnlijk wel je che guevara t shirt bij de grens aan mogen trekken. Maar wees voorzichtig. Jouw recalcitrante aard zou je weleens in de problemen kunnen brengen.
    Let op je Chakra's en adem........

    Wat een prachtige foto's overigens! Ik ben JALOERS!!!!!!!

    Gr Ben

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

Lieve vrienden Voor mij is schrijven een goede manier om mijn gedachten te ordenen en de door mij opgedane ervaringen tijdens mijn reizen in woorden en beelden te vatten. Op 11 november om 11.00 uur's avonds, vertrek ik met mijn goede vriend Wim voor een reis van ruim drie weken naar Nepal en Tibet. Dat moet gezien het tijdstip een vrolijke reis worden. Middels dit blog wil ik iedereen die geïnteresseerd is in de gelegenheid stellen mij te volgens tijdens mijn reis. Het doel is om mijn, uit talloze boeken en gesprekken opgedane westers romantisch beeld van Tibet, te toetsen aan de realiteit. Vandaar de door mij gekozen naam van de reis...Het Tibet van de geest. Cees Taal

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 38039

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 03 December 2015

Nepal

11 November 2011 - 03 December 2011

HetTibet van de geest

10 Juli 2009 - 30 Juli 2009

Matagalpa

Landen bezocht: