Naar Matagalpa - Reisverslag uit Matagalpa, Nicaragua van Cees Taal - WaarBenJij.nu Naar Matagalpa - Reisverslag uit Matagalpa, Nicaragua van Cees Taal - WaarBenJij.nu

Naar Matagalpa

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cees

14 Juli 2009 | Nicaragua, Matagalpa

De rit in de bus naar Matagalpa is als vanouds , lang en vermoeiend maar met dit verschil met eerdere door mij gemaakte ritten, dat de higway door Nicaragua er opvallend goed bijligt. Goed asfalt en goede bewegwijzering. Er is weinig van de omgeving te zien aangezien het pikdonker is. Her er der zie je huisjes van verschillend formaat. Veel Nicaraguanen stoken en koken op hout en met regelmaat dringt de rooklucht door de openstaande ramen in de bus door. Het massaal stoken op hout moet een bijzonder groot probleem vormen voor de ecologie in Nicaragua. Complete hellingen, vooral in de omgeving van de steden worden ontbost. Naast de ecologische consequenties wordt ook nog eens het toenemende gevaar voor landslides genegeerd. Tijdens de laatste heftige regens is er aan de rand van de stad Matagalpa een grote landslide geweest en is een deel van de langs de stad lopende highway wegespoeld. Gelukkig zijn er geen persoonlijke ongelukken gebeurd maar het wachten is op een landslide in een van de sloppenwijken en dan is het leed niet te overzien. Arme mensen wonen per definitie op de plekken waar de klappen vallen. Alma en ik slapen in het huis van Donna Blanca, tegenover het huis van Rebecca. We hebben een tweepersoonskamer met eigen toilet en douche. Een ongekende luxe. Het ophangen van de klamboes vraagt wat atletisch geweld maar na een uur en enig kunst en vliegwerk ben ik klaar om te kunnen gaan slapen totdat Alma me op iets attent maakt op de muur vlak voor onze kamer. Levensgrote rode mieren lopen in colonne achter elkaar aan, naar god mag weten waarheen. Zeer doelgericht vervolgen zijn hun pad en laten zich door niets en niemand van hun doel afleiden. Ik vermoed dat ze onderweg zijn naar twee argeloze toeristen uit Nederland maar weet dat niet zeker. Na een extra controle op de klamboes val ik, onder begeleiding van de Matagalpese straathonden , in slaap. Ik wordt om een uur of half negen wakker weer wakker en voel me uitgerust. Vandaag heeft Rebecca een excursie geregeld naar een bejaardencentrum, gerund door een congregatie van nonnen, in de buurt van Esteli. We leggen dezelfde weg af welke we vannacht in omgekeerde volgorde hebben gedaan. De omgeving ziet er fris en groen uit. Een teken dat het veel geregend heeft. Mooie panorama’s van het heuvelachtige landschap glijden aan ons voorbij. Nadat ik ze attent maak op deze mooie vergezichten zetten de studenten van lek en Linge hun eerste lied in : de keus is gevallen op “ Het is een nacht” van Guus Meeuwis. We zullen gedurende de reis meer van hem gaan horen.

  • 14 Juli 2009 - 16:56

    Cees:

    goed aangekomen dus... groetjes cees :)

  • 14 Juli 2009 - 18:17

    Wilma:

    He, wat leuk om van jullie te horen! Ik ben blij dat jullie goed zijn aangekomen. Ik hoop dat er voor jullie veel te doen en te genieten valt. Alma, is het naaiproject goed uit de startblokken gekomen ? Groetjes van Tanne en Wilma

  • 15 Juli 2009 - 07:10

    Willeke Vd Heijden:

    Bedankt voor je leuke verslag Cees. Wij vinden het geweldig leuk dat we thuis de reisverslagen die gemaakt worden kunnen bijhouden. Jullie boffen trouwens wel met jullie aparte slaapplaatsen. Aan de overkant zijn ze geloof ik al om 6 uur wakker!
    Veel plezier en hartelijke groeten, Willeke

  • 15 Juli 2009 - 07:13

    Kringloop Leerdam:

    Goed om te horen dat de eerste veilige stappen op Amerikaanse en Nigaraguaanse bodem zijn gezet. We blijven jullie ervaringen volgen.

    Vrijwilligers Kringloop Leerdam

  • 15 Juli 2009 - 07:26

    Brenda:

    Lieve Cees & Alma,

    Wat een genot dat ik "mee" mag reizen met jullie. Vanwege de regen zal het wel lekker klam zijn. Ik geniet met volle teugen achter mijn buro (tijdens werktijd) terwijl ook de zon hier aardig zijn best doet om hard te schijnen. Een slordige 26 graden is ook niet verkeerd en roept allerlei vakantiegevoelens op.
    Ik hoop dat je op de terugreis betere ervaringen treft met de douane van USA, alhoewel ik deze nog nooit heb gehad. Je voelt je inderdaad een terrorist en alles wat ik kan doen om het land te negeren zal ik ook zeker niet nalaten....

    Veel plezier verder, en ik hoop op het volgende verslag, ik ben echt uit deze wereld en kom in die van jullie als ik dit lees.

    Liefs Brenda

  • 15 Juli 2009 - 07:43

    Eric:

    Mooi geschreven!

    Ik verheug mij op je andere verhalen!


  • 15 Juli 2009 - 08:54

    Arie Erkelens:

    Leuk jullie bezoek zo te volgen. Sturen jullie nog een verslag voor op de website?

  • 15 Juli 2009 - 10:11

    John De Jager:

    Hoi Cees, Spannend !!!
    Midnight Express film beelden bij de douane,
    vampier achtige rode mieren, bloeddorstige straathonden. Hou me op de hoogte en zorg dat iedereen heel blijft.
    tot gauw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Matagalpa

Matagalpa

Recente Reisverslagen:

26 Juli 2009

Het beklimmen van de vulkaan

25 Juli 2009

alles is liefde

23 Juli 2009

Isla Ometepe

23 Juli 2009

Barrio El Thule

15 Juli 2009

Enrico
Cees

Lieve vrienden Voor mij is schrijven een goede manier om mijn gedachten te ordenen en de door mij opgedane ervaringen tijdens mijn reizen in woorden en beelden te vatten. Op 11 november om 11.00 uur's avonds, vertrek ik met mijn goede vriend Wim voor een reis van ruim drie weken naar Nepal en Tibet. Dat moet gezien het tijdstip een vrolijke reis worden. Middels dit blog wil ik iedereen die geïnteresseerd is in de gelegenheid stellen mij te volgens tijdens mijn reis. Het doel is om mijn, uit talloze boeken en gesprekken opgedane westers romantisch beeld van Tibet, te toetsen aan de realiteit. Vandaar de door mij gekozen naam van de reis...Het Tibet van de geest. Cees Taal

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 38123

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 03 December 2015

Nepal

11 November 2011 - 03 December 2011

HetTibet van de geest

10 Juli 2009 - 30 Juli 2009

Matagalpa

Landen bezocht: