De pashupatinat tempel  - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Cees Taal - WaarBenJij.nu De pashupatinat tempel  - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Cees Taal - WaarBenJij.nu

De pashupatinat tempel 

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cees

02 December 2011 | Nepal, Kathmandu

Een van de bijzondere plaatsen in Kathmandu die ik nog heel erg graag wil bezoeken is pashupatinat. Het is de heilige hindoe tempel waar veel hindoes uit Kathmandu  hun doden in de openbaarheid laten cremeren. De tempel ligt aan de oevers van de heilige rivier de Bagmati. Ik heb er al wel het een en ander over gehoord maar ben erg benieuwd naar welke indruk het op mij maakt. We komen aan bij de entree en betalen duizend roepies pp. We komen langs de bekende souvenir stalletjes en ook hier zijn de verkopers weer erg vasthoudend. Wat dat betreft  is Kathmandu een zeer liberale stad. Er zit overal handel in. We lopen langzaam de heuvel op en komen bij de Bagmati rivier. Aan de ene oever van de rivier zijn de betonnen verbrandingsplaatsen gelegen. Op de achtergrond zie ik de hindoetempel liggen. Her en der zie ik fel oranje gekleurde hindoes uit India die je voor geld mag fotograferen. Daar wordt veelvuldig gebruik van gemaakt. Ondertussen merk ik dat ik hier een beetje afkeer van krijg. Op twee crematie plaatsen zijn brandstapels voorbereid. Achter een van de stapels ligt een brandcard met daarop een afgedekt stoffelijk overschot. De familie van de nabestaande staan ernaast en op verzoek van de, naar mijn idee, de ceremoniemeester wordt de overledene opgetild en naar het water van de Bagmati gedragen om een rituele wassing te ondergaan. Het kleed wordt van de overledene afgehaald en van andere kleding ontdaan. Alles wordt in het water gegooid en drijft langzaam weg.  Blijkbaar heeft de overledene een aantal zoons. Het is bij hindoes gebruikelijk dat de oudste zoon  het ritueel leidt en uiteindelijk ook dmv een toorts het vuur aansteekt. De  brandcard met daarop de overledene  wordt door de zoons richting vuurplaats gedragen en driemaal linksom de brandstapel gedragen. Daarna wordt de overledene op de brandstapel gelegd en wordt de stapel door de ceremoniemeester aangevuld. Het stoffelijk overschot wordt diverse malen bestrooid met allerlei kleuren waar oranje en rood de hoofdmoot van uitmaken. Uiteindelijk steekt de oudste zoon dmv een toorts de stapel aan ter hoogte van de mond. Een klusje wat me niet lichtvaardig uit te voeren lijkt en ik merk de moeite die ik heb om er naar te blijven kijken. Het fotograferen is makkelijker. Daarna wordt het geheel met vochtig riet afgedekt om blijkbaar  de temperatuur in de brandstapel goed te reguleren. De hele tijd sta ik met gemengde gevoelens het bijzondere ritueel gade te slaan. Het hele ritueel vindt plaats in de volledige openbaarheid . Overal staan toeristen met camera's en video om dit bijzondere tafereel vast te leggen. Ik ben er een van en neem van mij aan, als jongen uit de polder, dat dit echt gemengde gevoelens met zich mee brengt. Het lijkt wel alsof de familieleden zich helemaal niet bewust zijn van de aanwezigheid van de vele toeristen aan beide oevers van de Bagmati. Na verloop van tijd heeft het vuur de volledige brandstapel in haar bezit genomen en stijgen de rookwolken ver boven de tempel uit. De ceremoniemeester is ook verantwoordelijk voor het verloop van de crematie en zorgt ervoor dat vuur goed brand en na een uur of vier het stoffelijk overschot tot as is vergaan. Op de weg terug lopen we weer langs de souvenirswinkeltjes. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik wellicht iets onvriendelijk was dan doorgaans. Tot slot zegt Hira, de gids tegen me :  "That's all about live."

  • 02 December 2011 - 14:55

    ARNOLD HENDRIKs:

    Nou weet ik nog niets over die tempel. Goede reis terug Cees en tot over een paar dagen.

  • 02 December 2011 - 15:25

    Hanno:

    Mooi beschreven Cees! Toen ik daar was viste iemand een paar schoenen van een overledene uit de rivier (waar alle as en overblijfselen in gegooid worden) paste ze even en liep er vervolgens dolgelukkig op weg. Idd it's all about life..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

Lieve vrienden Voor mij is schrijven een goede manier om mijn gedachten te ordenen en de door mij opgedane ervaringen tijdens mijn reizen in woorden en beelden te vatten. Op 11 november om 11.00 uur's avonds, vertrek ik met mijn goede vriend Wim voor een reis van ruim drie weken naar Nepal en Tibet. Dat moet gezien het tijdstip een vrolijke reis worden. Middels dit blog wil ik iedereen die geïnteresseerd is in de gelegenheid stellen mij te volgens tijdens mijn reis. Het doel is om mijn, uit talloze boeken en gesprekken opgedane westers romantisch beeld van Tibet, te toetsen aan de realiteit. Vandaar de door mij gekozen naam van de reis...Het Tibet van de geest. Cees Taal

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 38022

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 03 December 2015

Nepal

11 November 2011 - 03 December 2011

HetTibet van de geest

10 Juli 2009 - 30 Juli 2009

Matagalpa

Landen bezocht: