Isla Ometepe - Reisverslag uit Matagalpa, Nicaragua van Cees Taal - WaarBenJij.nu Isla Ometepe - Reisverslag uit Matagalpa, Nicaragua van Cees Taal - WaarBenJij.nu

Isla Ometepe

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cees

23 Juli 2009 | Nicaragua, Matagalpa

In het grootste zoetwater meer van Central Amerika en volgens sommigen ter wereld, ligt Ometepe. Ometepe is een soort Bounty Island en in mijn herinnering een oase van rust na alle hectiek van de afgelopen dagen. We gaan zwemmen, paardrijden en de vulkaan de Conception beklimmen. Dit laatste natuurlijk alleen maar weggelegd voor de die-hards. Las Familias stelt haar bus en chauffeur ter beschikking. Er gaan tien leden van Las Familias mee waaronder Eric en Herman, twee rolstoelgebonden jongeren. Intern is er binnen Las Familias een loterij gehouden en deze tien mensen zijn de gelukkigen geworden. IK realiseer me dat zij nog nooit, op een enkeling na, buiten Matagalpa zijn geweest en dat deze reis een bijzondere ervaring zal zijn. Voor de gemiddelde Nicaraguaan is het al een hele onderneming om door het land te reizen laat staan als je rolstoelgebonden bent. Er kunnen tweeëntwintig mannen en vrouwen in de bus wat betekent dat de rest met het openbaar vervoer gaat. Om een land te ontdekken is is reizen met het openbaar vervoer één van de mooiste manieren. Je komt op plaatsen waar je normaal nooit komt en komt in aanraking met de plaatselijke bevolking. Dat laatste is gedurende deze reis zeker het geval. De in de expresbus van Matagalpa richting Managua, we stappen over in Tipitapa en reizen door naar Masya. Vanuit Masya reizen we naar Rivas en van Rivas met de taxi naar St. Jorge waar de kleine bootjes naar Ometepe vertrekken. Volgens het reisbureau Matgalpatours gaat de grote boot, de afgeschreven boor van Ameland wat een geschenk is van een Nederlandse zakenman aan Ometepe, om twaalf uur. Het is dus zaak vroeg op te staan en op tijd te vertrekken. Ik sta om vijf uur op, iets wat in mijn andere wereld, wie mij kent weet dit, volslagen ondenkbaar is. De bus vertrekt om twintig over zes bij het busstation van Matagalpa. Ik koop, in mijn beste Spaans, tien kaartjes bij het loket en betaal. De dame achter het loket helpt mij zeer geduldig en vriendelijk. Tot zover gaat het goed. Precies om twintig over zes vertrekt de bus en we hebben gereserveerde plaatsen. De eerste twee uur , tot aan Tipitapa, kunnen we gelukkig zitten. Voorin de bus hangt een levengroot lcd scherm waarop dvd’s worden vertoont met lokale. Nationale en internationale muzikanten. De rest van de rit van ongeveer drie uur zullen we in verschillende bussen op elkaar gepropt staan als haringen in een ton, of beter gezegd als sardines in een blikje. Dat contact met de plaatselijke bevolking zit dus wel goed. Ik sta nog redelijk op mijzelf in het midden van de bus maar bijna alle andere gaan volkomen op in de menigte helemaal achterin de bus bij de in en uitgang. Bij elke halte komen er verkopers en verkoopsters binnen die allerlei zelfgemaakte voedingswaren willen slijten. De bus rijdt gewoon door met de verkopers erin en deze stappen er bij de volgende halte weer uit en rijden met de volgende bus weer terug. Ze wringen zich hinderlijk, al schreeuwend, een weg door de menigte wat wetenschappelijk gezien een volslagen onmogelijkheid is. Vlak boven mijn hoofd hangt de luidspreker van een zeer slechte geluidsinstallatie waarin continue volkomen overstuurde Nicaraguaanse volksmuziek te horen is. Ik ben moe, heb het erg warm, zweet als een otter en stink als een varken en mijn benen gaan vreselijk zeer doen. Ik hou een stalen buis vast en leun met mijn hoofd op mijn handen en raak in een soort trance. Het is, zoals ik al schreef erg romantisch om op deze manier een land te ontdekken. Ik dank dan ook God op mijn blote knieën dat ik in Rivas aankom, drie taxi’s bestel naar st. Jorge en het meer van Nicaragua met daarin de Conception zie. Ik had het kunnen weten, de grote boot naar Ometepe vertrekt pas om half drie.

  • 23 Juli 2009 - 17:47

    Linda Van Rooijen:

    Dag Cees en Alma,
    Wij genieten hier volop mee van jullie verhalen. Wat een prachtig werk doen jullie daar toch, niet alleen met de jongeren daar, maar ook met die van ons. Ook al maken zij het jullie niet altijd even makkelijk. Waarschijnlijk zullen zij over 10 jaar zeggen: die Cees had toch wel gelijk......
    Fijn dat je zo geniet van het contact met de plaatselijke bevolking, vooral in het openbaar vervoer!!!
    Veel plezier de laatste week en groeten aan allen

  • 23 Juli 2009 - 18:13

    Aubert:

    Cees, vergeet geen goede zaken te doen!
    Veel plezier met je reis.
    Groeten,

    Aubert

  • 23 Juli 2009 - 18:30

    Willeke Vd Heijden:

    Ben jij voor zaken dan in Nicaragua?
    Mooi verslag weer Cees, bedankt hiervoor.Zo krijgen we een goede indruk van wat jullie allemaal meemaken.
    Trek Esther eens aan de haren, wij willen van haar ook wel weer eens wat horen/lezen.
    Nog veel plezier de laatste week!
    Groet, Willeke

  • 23 Juli 2009 - 18:57

    Menno&Loes Beun:

    Mooi verhaal weer!
    Alle verhalen maken dat wij het gevoel hebben erbij te zijn!! Veel plezier de laatste dagen en hopelijk kunnen jullie nog een aantal kleine wondertjes verrichten voor de kinderen daar!

  • 24 Juli 2009 - 13:58

    IIneke En Keees Taal:

    Fijn om weer wat van jullie te horen. Wij verheugen ons op volgende week als jullie weer terug zijn.Cees jr. jr. belde net nog op. Het is hier nu vier uur.
    Met mij (Ineke) is het heel goed. Groetjes van opa

  • 24 Juli 2009 - 17:10

    Bente:

    Heeeee!!! Goed om te lezen hoe het met het park van de sterren gaat, voelde me echt een heel klein beetje in nicaragua toen ik je verhalen las.
    Neem het je uiteraard wel kwalijk dat je zonder mij de Conception gaat beklimmen, echter verwacht ik niet dat je de top zal halen, dus proberen het ooit samen nog weleens ;)

    Veeeeel groetjes aan alma en iedereen en maak er nog een paar mooie bounty dagen van!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Matagalpa

Matagalpa

Recente Reisverslagen:

26 Juli 2009

Het beklimmen van de vulkaan

25 Juli 2009

alles is liefde

23 Juli 2009

Isla Ometepe

23 Juli 2009

Barrio El Thule

15 Juli 2009

Enrico
Cees

Lieve vrienden Voor mij is schrijven een goede manier om mijn gedachten te ordenen en de door mij opgedane ervaringen tijdens mijn reizen in woorden en beelden te vatten. Op 11 november om 11.00 uur's avonds, vertrek ik met mijn goede vriend Wim voor een reis van ruim drie weken naar Nepal en Tibet. Dat moet gezien het tijdstip een vrolijke reis worden. Middels dit blog wil ik iedereen die geïnteresseerd is in de gelegenheid stellen mij te volgens tijdens mijn reis. Het doel is om mijn, uit talloze boeken en gesprekken opgedane westers romantisch beeld van Tibet, te toetsen aan de realiteit. Vandaar de door mij gekozen naam van de reis...Het Tibet van de geest. Cees Taal

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 38041

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 03 December 2015

Nepal

11 November 2011 - 03 December 2011

HetTibet van de geest

10 Juli 2009 - 30 Juli 2009

Matagalpa

Landen bezocht: