De oude man - Reisverslag uit Pharping, Nepal van Cees Taal - WaarBenJij.nu De oude man - Reisverslag uit Pharping, Nepal van Cees Taal - WaarBenJij.nu

De oude man

Door: Cees Taal

Blijf op de hoogte en volg Cees

03 December 2015 | Nepal, Pharping

Opeens was hij er en niemand weet waar hij vandaan kwam. Uit het niets zat hij op een goede of kwade morgen op een oude overgebleven lemen vloer van een huisje dat tijdens de aardbeving was ingestort. Hij is blind en niet in te schatten oud. Hij zit in kleermakerszit met een oude versleten steenrode deken om zich heen geslagen en wiegt wat doelloos heen en weer. Zijn haren zijn dun en grijs en zijn verweerde huid is donkerbruin. Om zich heen liggen plastic flessen, zakken en weggesmeten oude kranten. Voor hem staat een plastic fles met water gekregen van een barmhartige voorbijganger. In een klein bakje staat nog een bodempje rijst wat snel wordt opgegeten door een schurftige straathond. De man geeft een schreeuw als hij in de gaten heeft dat zijn laatste restje eten door de hond wordt weggeroofd. Hij slaat met zijn arm richting de hond maar mist. Zijn slaapplaats ligt aan de voet van een grote muur die een boeddhistisch klooster omringd. Vanuit de openstaande ramen hoor ik de chant "Omani Padme Hum". Heil aan de mensheid. Naast me staat een kleine, vriendelijk ogende, boeddhistische non die de man thee brengt. Op mijn vraag of de monniken geen plekje voor deze man in het klooster hebben antwoord ze dat de man ziek is en daarom niet naar binnen mag.
Opnieuw hoor ik het "Omani Padme Hum". Ik loop weg maar de woorden dreunen na in mijn hoofd.

  • 03 December 2015 - 16:41

    Vic:

    Oef Cees, aangrijpend. Een hard bestaan.

  • 03 December 2015 - 21:47

    Ben:

    Bijna thuis en de kip tandoori binnen gehouden!
    Tot gauw!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

Lieve vrienden Voor mij is schrijven een goede manier om mijn gedachten te ordenen en de door mij opgedane ervaringen tijdens mijn reizen in woorden en beelden te vatten. Op 11 november om 11.00 uur's avonds, vertrek ik met mijn goede vriend Wim voor een reis van ruim drie weken naar Nepal en Tibet. Dat moet gezien het tijdstip een vrolijke reis worden. Middels dit blog wil ik iedereen die geïnteresseerd is in de gelegenheid stellen mij te volgens tijdens mijn reis. Het doel is om mijn, uit talloze boeken en gesprekken opgedane westers romantisch beeld van Tibet, te toetsen aan de realiteit. Vandaar de door mij gekozen naam van de reis...Het Tibet van de geest. Cees Taal

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 2723
Totaal aantal bezoekers 37981

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 03 December 2015

Nepal

11 November 2011 - 03 December 2011

HetTibet van de geest

10 Juli 2009 - 30 Juli 2009

Matagalpa

Landen bezocht: