Trekking door de jungle van Chitwan - Reisverslag uit Annapurna II, Nepal van Cees Taal - WaarBenJij.nu Trekking door de jungle van Chitwan - Reisverslag uit Annapurna II, Nepal van Cees Taal - WaarBenJij.nu

Trekking door de jungle van Chitwan

Door: Cees Taal

Blijf op de hoogte en volg Cees

02 December 2015 | Nepal, Annapurna II

Om half zes staan we op om klaar te zijn voor de trekking door de jungle van één volledige dag. Gisteren hebben we al een toer met een jeep gemaakt maar dat was nu niet bepaald een doorslaggevend succes. Je moet je voorstellen dat je met ongeveer tien toeristen bovenop het dak zit van een uit de kluiten gewassen jeep en deze toeristen al fotograferend door de jungle rijden terwijl er in geen velden of wegen ook maar een dier te zien is. De gids vertelde al de dit niet helemaal het goede seizoen is om het wildpark te bezoeken omdat in deze maand het gras erg hoog staat en de dieren zich beter kunnen verschuilen.

Tijdens een korte theepauze was iedereen plotseling in rep en roer omdat één van de gidsen in een begroeide modderpoel een rinoceros was gesignaleerd en iedereen in opperste verrukking door het bos galoppeerde richting modderpoel. De poel was dusdanig begroeid dat ik slechts een oor van het beest op de gevoelige plaat kon vastleggen en dat is wel jammer voor een neushoorn. Maar vandaag moet het allemaal anders gaan. Lopend de jungle verkennen geeft de allergrootste kans op het spotten van het Wildlife. We starten met een kanotocht op de rivier waar het werkelijk krioelt van de krokodillen. Overal om je heen zie je ze aan de kever van de rivier liggen. Het gaat hierbij om zowel de zout als de zoetwater krokodil. Het enige verschil wat ik aan kan geven is dat de zoetwater krokodil een lange smalle bek heeft en de zoutwater krokodil veel groter en vorser is en een meer brede en stompe bek heeft. Her en der liggen exemplaren van ruim vijf meter. Ons wordt verzocht de handen binnen boord te houden maar dit is een volledig overbodig advies.

Na een tocht van een half uur in de kano betreden we het oerwoud. Gras van meer dan twee meter hoog omringt ons en her en der zijn open plekken waar bomen staan van honderden jaren oud. Lianen omwikkelen sommige bomen en lijken ze in een permanente wurggreep te houden. Inheemse vogels kwetteren en fluiten continue en met enige moeite kunnen we er een aantal onderscheiden. De gids heeft veel verstand van de vogels en legt ons de namen en bijzonderheden per soort uit. Bij een open plek in het woud is een soort water waar ik een tijdje blijf staan en opeens zie ik een bijzondere vogel. Het is een white breasted kingfisher die op de tak van een dode boom zit. Zijn blauwe vleugels steken scherp af tegen de donkere achtergrond van het bos. In Nederland noemen we deze vogel de ijsvloer maar dit is een aparte soort en enige malen groter dan de onze. Wat fantastisch deze vogel in zijn natuurlijke omgeving te zien en zo dichtbij. Wat me ook opvalt is dat dit dier veel minder schuw is dan de vogels in Nederland.
Na ongeveer twee uur door het woud te hebben gelopen zien we opeens , op een afstand van vijftig meter een rinoceros in het water staan. Het is een kolossaal dier met grote grijze huidplaten en een grote Hoorn op zijn neus. Het is een vrouwtje en naast haar in het struikgewas loopt een jong die echter moeilijk te zien is. Wat een indrukwekkend gezicht is dit. De gids waarschuwt ons en zegt dat doordat de rino een jong heeft ze extra agressief kan zijn en als hij roept rennen dat we dat dan ook moeten doen. Ook doet hij de suggestie om in een boom te klimmen maar nergens om mij heen zie ik een boom waarvan de takken lager dan vijf meter hangen dus dat is geen optie. Overigens zal hij deze tip in de loop van de dag met enige regelmaat herhalen en vertelt hij verhalen over gidsen en toeristen die aangevallen zijn door wilde olifanten, Rino's en krokodillen. Later deze dag zullen we nog een aantal Rino's zien in hun natuurlijke omgeving. We picknicken bij een grote uitkijktoren met zicht op de rivier en net terwijl ik mijn boterhammetje wil eten verschijnt er een enorme grote olifant uit de wildernis en steekt het open terrein over en doorwaad de rivier. Dit alles gebeurd op een afstand van ongeveer honderd meter. Ook nu geeft de gids weer zijn advies dat als de olifant aanvalt we hoog in de toren moeten klimmen. Wat een majestueus gezicht om deze in het wild levende olifant in deze omgeving te mogen zien. Later op de dag zien we nog diverse wilde zwijnen, herten, reeën en talloze apen en vlak voordat we aan het einde van de tocht zijn wederom een ontmoeting met de rinoceros met jong als was het om afscheid van ons te nemen en te bedanken voor onze aanwezigheid. Deze jungletocht was voor mij een van de hoogtepunten van onze reis door Nepal.

  • 02 December 2015 - 08:17

    Aart Jan:

    Toch nog aan jullie tracken gekomen mannen.
    Leuke tocht met aan het eind toch nog volop dieren spotten.
    Dat kanoën of varen lijkt imij ook wel wat tussen al die kroko's.

  • 02 December 2015 - 09:45

    Paul:

    Ik vermoed dat je het verschil tussen een zoete en zoute krokodil ook wel kunt proeven, iets voor de volgende keer lijkt mij.

  • 02 December 2015 - 15:22

    Wim:

    Leuk man!

  • 02 December 2015 - 23:03

    Ina:

    Nog een spannend eindverslag van deze onvergetelijke reis .
    Goede thuisvlucht vrijdag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

Lieve vrienden Voor mij is schrijven een goede manier om mijn gedachten te ordenen en de door mij opgedane ervaringen tijdens mijn reizen in woorden en beelden te vatten. Op 11 november om 11.00 uur's avonds, vertrek ik met mijn goede vriend Wim voor een reis van ruim drie weken naar Nepal en Tibet. Dat moet gezien het tijdstip een vrolijke reis worden. Middels dit blog wil ik iedereen die geïnteresseerd is in de gelegenheid stellen mij te volgens tijdens mijn reis. Het doel is om mijn, uit talloze boeken en gesprekken opgedane westers romantisch beeld van Tibet, te toetsen aan de realiteit. Vandaar de door mij gekozen naam van de reis...Het Tibet van de geest. Cees Taal

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 37987

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 03 December 2015

Nepal

11 November 2011 - 03 December 2011

HetTibet van de geest

10 Juli 2009 - 30 Juli 2009

Matagalpa

Landen bezocht: